torsdag 3 februari 2011

Min nye älskare

Jag skulle kunna uttrycka mina känslor för den här mackan i ganska obscena ordalag. Barnförbjudna ord som absolut inte passar sig i offentligheten, särdeles olämpliga när man talar om en simpel smörgås.
Det är bara det att den inte var simpel någonstans.














Det var en vulgärt god macka. Oanständigt god. Om jag var en annan macka skulle jag se upp till den, beundra den, vilja bli som den, eller åtminstone få älska med den. Om så bara en endaste gång.
Ni fattar ju - obscent.

Min craving sedan jag blev gravid den här gången är helt klart mackor. Jag har alltid gillat mackor, men jag brukar knappast äta dem till middag. Det blir en del mackmiddagar nu. Igår strosade vi in på Cajsa Warg, tog en kopp varm choklad och botaniserade i butiken efter en god middag. Jag kunde inte tänka mig något annat än just en macka. Men det blev världens godaste, finaste, vackraste, sexigaste macka! Jag kommer drömma om den länge.

Världens godaste macka med zucchini och tryffelcrème (från Wargen)

1 stort, gott portionsbröd, helst ljust av surdeg
Olivolja
2 halvcentimetertjocka skivor zucchini, ca 10-15 cm
3-4 skivor alrökt Roslagsskinka
100 g tryffelcrème (japp, du läste rätt)
Rucola
Salt och peppar

Ta fram grillpannan om du har en sådan, annars duger stekpanna fint. Pensla zucchiniskivorna med olivolja och salta och peppra dem. Grilla tills de mjuknat något och fått fina ränder. Lägg åt sidan. Halvera brödet och ringla lite olivolja över snittytorna. Lägg dem med de ytorna ned i pannan och låt rosta en stund tills de fått en knaprig yta. Nu till det roliga:
Ös på med tryffelcrème på båda snittytorna. Lägg på zucchini, skinka i mängder och rucola. Tryck ihop härligheten och njut av att den här mackan bara är din alldeles egna.


6 kommentarer:

Cupcakesfluffan sa...

så gott det ser ut, vad hungrig jag blir nu :-)

mumsfillibaba sa...

Jag förstår! Låter ju ljuvligt gott!!

Sannas Goda sa...

Ser väldigt gott ut!

Marre sa...

Tryffelcreme - är det tryffelolja blandat med philiadelphiaost?

Pytte/Eleonora sa...

Cupcakesfluffan, Sofie och Sannas Goda - gott är ett understatement!

Marre - Nja, jag köpte alltså min färdig på Wargen, och på burken står det att den innehåller creme fraiche, vitt vin, tryffel och något mer jag inte minns. Men jag tror att lite färskost smaksatt med tryffelolja kan vara ett bra substitut!

Marre sa...

Tack, missade just den lilla detaljen att den var köpt på Wargen