måndag 21 februari 2011

Husmorsknep mot huvudvärk?

Hjälp mig nu, alla visa människor därute. Jag har haft huvudvärk rätt ofta på sistone, men på grund av min graviditet och mitt allmänna pilleravog vill jag gärna hitta naturliga knep som hjälper. Och jag vet redan att jag borde sova mycket, dricka vatten jämnt och ständigt, äta bra och regelbundet och motionera oftare; jag söker mer handfasta råd. Läskiga avkok jag kan testa? Ramsor och besvärjelser att mumla? Vårtiga gamlingar med krumma ryggar att besöka? Alla tips välkomnas!

14 kommentarer:

Christopher Anderton sa...

Man måste se lite var huvudvärken kommer från. Det är därför vissa tips inte fungerar. Ibland orsakas det om man är spänd i musklerna i kroppen, och andra gånger dålig blodsockernivå o.sv.

Har inget chockerande tips direkt. Jag brukar dricka vatten + skvätta kallt vatten på öronen och ansiktet. Annars så kan jag också pröva få igång blodcirkulationen i huvudet genom att knåda rätt så hårdhänt runt huvudet (eller till och med slå lite lättare). Kanske låter som man FÅR huvudvärk av det, men man skall ju inte misshandla sig själv :)

Men det finns säkert flera andra förslag. Vad som hjälper just dig får du pröva dig fram.

Åke och Tanterna sa...

Hejsan

Först vill jag gratulera Dig till den lilla Du bär inom Dig och sedan vill jag tacka för ALLA bra mattips.
Vad gäller huvudvärk, håller jag med tidigare inlägg, men, när jag var gravid och hade ont i huvudet brukade det hjälpa om jag snabbt drack en liiiiiiiiiiiiiten kopp JÄTTESTARKT kaffe så fort jag märkte att det var på gång. (Det var något jag INTE drack innan graviditeten.) Det är ett knep jag fortfarande kan ta till när jag har begynnande migrän.

Lycka till

MVH

Britt

Margareta Lundgren sa...

Jag har inget husmorsknep, men vill be dig fundera om det vore läge att besöka en kiroprator. Om du har spända muskler runt halsen, övre ryggen kan han/hon göra underverk. Lycka till och ha det bättre!

Unknown sa...

Spikmatta kanske... jag lider av spänningshuvudvärk som kan sitta i några dagar, man blir tokig... har såklart testat allt men inte hittat nån mirakelräddning...på nåt sätt känns det iallafall skönt när spikarna tränger in i nacken, tinningarna och ryggen...:)

Catta sa...

Kan inte lova att det fungerar men jag brukar lägga mig ner och spänna mig i hela kroppen, verkligen knyta nävar och tår och skrynkla ihop ansiktet. Efter det brukar jag slappna av riktigt rejält, sådär som man fick göra på skolgympan ibland. Så upprepar jag det några gånger. Konstigt nog gör detta att jag slappnar av mer och på så sätt blir av med spänningar som ofta huvudvärken beror på.

Men jag brukar ju också "trycka tillbaka" när jag är ute och springer och får håll..!

Familjen Westergård sa...

Jag tror på allt det ovan nämnda men också på att vara ute och röra på sig i friska luften. Så här års behöver vi dessutom mycket ljus, något som vi tack och lov får lite mer av för varje dag som går.
Hoppas att du snart känner dig bättre!

mumsfillibaba sa...

Massage, vila, sömn, friskluft, skratta, slappna av.... Ja, inte husmorsknep men det brukar hjälpa. Ofta beror ju huvudvärken av någon sorts spänning tror jag.

Plommonet sa...

Massage kring tinningar, nacka och huvud brukar funka för mig. Det kräver visserligen att någon annan gör en insats, men i värsta fall kan man göra det själv. :)

Pytte/Eleonora sa...

Stort tack för alla fina tips! Jag behöver helt klart slappna av och jobba med spänningarna i kroppen, ett spår som de flesta av er verkar vara inne på. Börjar med ett yogapass ikväll, det brukar mjuka upp rejält! Tack och kram på er allihop.

v i k t o r sa...

Gick hos en naprapat som sa att huvudvärken kunde sitta i nacken/ryggen.

Hade mycket problem med både huvudvärk och migrän eller migränliknande värk. Men jag tror det mest berodde på stress, bytte till ett trevligare jobb och har väl blivit av med 75% av värken sedan dess.

Annars hjälper diklofenak eller ibuprofen bäst för mig, eller alkohol. Men inget av det är ju att rekommendera när man är gravid!

Anna E sa...

Jag skulle vara mer försiktig med läskiga avkok med en bebbe i maggen än mediciner som faktiskt har testats vetenskapligt!

Hoppas du hittar något som hjälper! :)

Pytte/Eleonora sa...

viktor - jag har också haft stressrelaterad migrän som jag dock sluppit de senaste åren, det är lustigt hur kroppen funkar... Den här huvudvärken misstänker jag starkt beror på risig rygg och knorviga axlar; jag har satt mig själv på yogakur. Men ett glas vin på det hade varit gott!

Anna E - de vetenskapligt testade pillren har tyvärr lika vetenskapligt visat sig kunna ha ganska skadliga effekter på fostret, så jag vill helst vara försiktig av den anledningen. Men läskiga avkok ska jag förstås också granska med misstänksamhet...

Pandamamman sa...

Jag är också gravid, och har haft besvär av huvudvärk. Trots att jag hade ett bra hb bestämde jag mig för att chocka kroppen med järn. Det finns en brustablett som heter Fexim, som är snällare mot magen än traditionella järntabletter.
Det visade sig sen att jag hade rätt, ett prov visade att jag hade jättelåga järn-depåer trots ok blodvärde (förvirrande) och sen jag började med järntillskott morgon och kväll så har jag inte haft ont i huvet och är gladare och snällare i största allmänhet. Tack för en bra och inspirerande blogg!

Pytte/Eleonora sa...

Pandamamman - tack för fint beröm och för ett bra tips! Det känns som att det där skulle kunna stämma bra in på mig också. Jag ska prova!