fredag 11 december 2009

Varmrökt lax med pumpafräs och västerbottenkräm

Finns det pumpa att köpa fortfarande? Köp en bit i så fall (eller prova med sötpotatis), skala, kärna ur och skär den i små tärningar för att sedan vitlöksfräsa den i lite olivolja tills den mjuknar. Sammanför med krispigt gröna sojabönor (edamame) och lite färsk spenat och servera till varmrökt lax och en kräm på créme fraiche mixad med en drös riven västerbottenost. Strö över lite klippt gräslök och vips har du ännu en fantastiskt trevlig snabbmatsrätt. Var inte det fint, så säg?

6 kommentarer:

tina sa...

Jag tror jag dör vad gott! Det finns ingen mat jag gillar mer än just varmrökt lax, och dina finfina tillbehör till laxen skulle jag inte säja nej tack till. Åh!

Pytte/Eleonora sa...

tina - visst är varmrökt fisk the shit? Gott, nyttigt, klart att äta. Och funkar med så många goda olika tillbehör.

Mikkan sa...

Mikkan surfade hit, och hon såg att det var gott.

Pytte/Eleonora sa...

Hej Mikkan!

Fröken Dill sa...

Perfekt, jag har egenodlad pumpa kvar och det här var ett jättebra tips! Kraftiga, salta smaker borde vara toppengoda till pumpa. Tackar.
Hälsar Dillen

Boel sa...

Pumpa är supergott!