måndag 21 december 2009

Pasta med lövbiff, äpple och kapris

Bilden gör inte rätten rättvisa men det här var faktiskt en riktigt god pasta som vi avnjöt med en kall öl häromdagen. Den som är tjusig använder oxfilé men att ta en schysst lövbiff funkar precis lika bra. Hetta upp pannan ordentligt och bryn den bara som hastigast så blir den inte torr.

Pasta med lövbiff, äpple och kapris

4 personer

4 portioner pasta

400 g lövbiff, strimlad
smör
1 rött äpple, fint tärnat
15 cm purjolök, skivad
1 stor vitlöksklyfta, hackad
2 msk kapris
1 msk dijonsenap
2 msk kalvfond
1 dl vitt vin
2,5 dl vatten
1,5 dl grädde
1 kruka bladpersilja, hackad

Hetta upp en matsked smör i en panna och bryn köttet hastigt. Salta och peppra. Tag ur köttet och lägg det på en tallrik. Lite mer smör i pannan och i med purjo, vitlök och äpple. Fräs några minuter och ös upp på tallriken med köttet. I med vin, vatten, fond, senap och grädde i pannan och låt koka ihop i 5-10 minuter. I med kapris, kött, lök och äpple. Låt koka upp igen, vänd ner persilja och smaka av med salt och lite vitpeppar. Servera till nykokt pasta och gärna driivor av parmesan.

11 kommentarer:

tina sa...

Jag har en pappa som är svag för strimlad lövbiff. Det här receptet sparar jag och bjuder honom på vid tillfälle, det låter verkligen kalasgott. Hoppas allt är fint i juleitder. Kram

Lillan sa...

Vaddå bilden gör inte rätten rättvisa? Isåfall måste den vara alldeles vansinnigt god, för det vattnas i munnen på ,mog när jag ser fotot. Då hör kanske till saken at jag fortfarande - kl. 16.33 - bara ätit ett ägg och en avocado på hela dan, men ändå.

Pytte/Eleonora sa...

tina - hoppas pappa gillar, och god jul!

Lillan - skärp dig nu. Ett ägg och en avokado?! Kom hit så ska jag laga köttfärsbiffar till dig, ditt ynkliga lilla spinko-wannabe.

Anonym sa...

Gott Nytt År och tack snälla för alla underbara recept och idéer! Tack!!! Annika

Emmas Kök sa...

Oj vad jag blir sugen på lövbiff när jag ser detta! Måste springa till affären direkt imorgonbitti så jag kan laga detta sen!

Daniella - BakeCake sa...

Hej!
God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
Ha det bäst!
Kram Daniella.

Anonym sa...

Hej!
Den 20 januari kl 20.00 börjar ”Landet brunsås” i SVT2, ett program för dig som äter. Varför äter vi svenskar som vi gör? Programledarna Henrik Schyffert, Erik Haag och matskribenten Lotta Lundgren söker efter svaren i vår egen kulturhistoria, i omvärldens influenser och i trenderna som påverkar vad vi ställer fram på middagsbordet. Experter i programmet är Mats-Eric Nilsson och Richard Tellström.
Om du vill titta på programmet i förväg mejla magdalena.lofstrom@svt.se så skickar jag dig en länk där du kan titta. Vänliga hälsningar Magdalena

Molle sa...

Mycket gott!!
Du har många trevliga recept men det jag gillar bäst är ditt sätt att skriva. Det smakar gott redan när man läser receptet. Keep up the good work!!

Pytte/Eleonora sa...

Annika - tack ska DU ha!

Emmas Kök - hoppas det blev bra, återkom gärna med rapport!

Daniella-Bakecake - välkommen hit, lycka till med bloggandet!

Magdalena - tack för tipset!

Lars - fina Lars - det är kommentarer som dina som gör att jag fortsätter med bloggen. Tack!!!

Marika sa...

Pytte, det här var supergott! Älskar dina recept (iaf alla jag testat) kram Marika

Pytte/Eleonora sa...

Marika - åh, så fint sagt, tack snälla! Jag blir väldigt smickrad när någon faktiskt provar mina recept men att dessutom få en positiv rapport är förstås en ynnest. Kram!