måndag 29 december 2008

Kroppslig mellandagsförvirring

God jul och God fortsättning! Jag har personligen firat julen med att lägga på mig ytterligare ett par kilon och har just vaknat upp i något slags mellandagslimbo. Alla vet ju att det är helt okej att äta ständigt och obegränsat under dagarna kring jul, det vill säga ungefär från dan-före-dan till och med annandagen och kanske 27:e och 28:e också eftersom det ju ändå är helg. I år, i alla fall. Även på nyårsafton är det fritt fram att äta hela dagen; min trerättersmeny är redan planerad och ska föregås av fyra snittar samt ostron. Så klart. Men hur beter man sig 29:e - 30:e december? Min kropp vill helt enkelt inte återgå till ett normalt och hälsosamt beteende när den vet att festligheterna fortsätter om bara några dagar. Den vill fortsätta äta godis och dricka snaps och minsann, slank det inte ner ett par sillbitar på frukostmackan? Silll. Till frukost. Tur att jag arbetar hemifrån och ingen kan se mig. Ni som jobbar på lokal i mellandagarna, hur gör ni? Blir det hälsosam pytt på julskinka i matlådan...?

2 kommentarer:

Annika sa...

Åh, jag vet precis hur det känns. Jag vill fortsätta med min jul-diet. Tyvärr vill min käre make att vi skall köra vår gamla vardags-LCHF nu mellan 27-30 december. Inte jul alls.
Jag har slängt in julgodiset i frysen, och går och smygäter när (jag tror att) ingen ser...
Gott nytt år i förskott!

Pytte/Eleonora sa...

Bah! Jag tror i och för sig att jag faller under LCHF med det jag snaskar på just nu, nämligen ett gott glas rött och en halv parmesanost. Man får ju anpassa sig så gott man kan, visst?