torsdag 18 december 2008

Alternativ till min älskade halloumi?

Jag älskar verkligen halloumi och börjar känna mig lite tjatig som äter den jämt och ständigt. Men hallå - det är ju ost. Som man kan steka. Och äta utan att behöva lägga en pizza eller varm macka under. Det blir ju inte bättre. Har någon förslag på annan ost som är god att steka och äta som den är? Eller favoritsorter att tipsa om? Bring it! Tills dess fantiserar jag om de här två varianterna som slunkit ner i veckan - Halloumi natural style som förrätt med bara lite lätt dressad rucola, pinjenötter, klippt gräslök och balsamicokräm, samt den lite mer kreativa varianten som skivats och dubbelpanerats (doppa först i mjöl, sedan vispat ägg, sedan ströbröd) och stekts gyllene i lite olja. Ljuvligt frasig utanpå och mjuk och seg inuti. Lite rucola, päronskivor, avokado samt en dressing på lime, koriander och honung till...
Smashing. Just smashing.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag har tyvärr inget bra alternativ till halloumi, men tack för tipset om att dubbelpanera den! Jag älskar dubbelpanering, men brukar oftast göra det med kycklinglårfiléer - inte så originellt, men vansinnigt gott. Särskilt om man har hälften fint skorpmjöl och hälften fintiven parmesan på yttersta lagret, och steker i smör...nu blev jag hungrig!

Anonym sa...

Ikväll ska vi testa att dubbelpanera. Verkar hur smarrigt som helt. Verkligen super fin hemsida Pytte. Jag blir helt inspirerad varje gång jag kikar och addade därför C-A på din mail lista. Man kan alltid hoppas på att han bjuder på nåt gott när man kommer hem.

Kram

MvA