tisdag 12 november 2013

Blunda för bristerna och titta på oxfilén istället älskling!

Återigen en mobilbild - ursäkta, men att låta
den här rätten bli kall är ju liksom en dödssynd.
Att vara gift med mig är inte så roligt jämt. Jag vill inte gå in på detaljer men låt oss säga att det finns beskedligare kusar i stallet, om man säger så. Men jag har mina stunder! På Fars dag i söndags, till exempel. Christian fick önska sig något till middag eftersom han är en så exceptionellt fin pappa och jag fick den tydliga instruktionen "kött". Sagt och gjort. Ni vet väl att en god middag säger mer än tusen ord? Här är en "Tack-för-allt-förlåt-för-allt-och-jag-älskar-dig"-tallrik. Med kött på.

Oxfilékalas. På tallriken:
  • Oxfilé. Stekt till perfektion, vilad ordentligt på galler med lite skårat bakplåtspapper på för att hålla värmen
  • Jordärtskocks- och palsternackspuré med liten skvätt grädde och smör, smaksatt med en dutt tryffelolja
  • Skivor av ankleverterrine. Jag har köpt produkter från Selectos de Castilla eftersom jag ständigt blivit itutad att de produkterna är etiskt okej, men har förstått nu att så inte riktigt är fallet. Tipsa mig gärna om var jag kan köpa ekologisk anklever i Stockholm, t ex produkter från Pateria de Sousa!
  • Smörfrästa skivor av portabello, med lamellerna bortskrapade
  • Lättkokta buketter romanesco
  • Balsamicopärlor (från Tasto, jag köpte mina på Daglivs i Stockholm och oj, vilken trevlig liten sak!
  • Syltade rönnbär med konjak som min svärmor gjort och som passar till allt
Och det inlägget sätter jag mig och skriver när jag är som allra mest hungrig på hela dagen. Smart. 

2 kommentarer:

Tove sa...

Förlåt om jag verkar okunnig: men det är väl inte ekologi som är problemet med ank- och gåslever, utan djurplågeriet? Att de tvångsmatas och lever ett kort och svårt liv med fettlever? Jag älskar själv dessa produkter orimligt mycket men det är ju svårt att komma runt hur maten produceras. Jag, önskar, precis som du, ett mer etiskt alternativ.

Pytte/Eleonora sa...

Hej Tove! Jag är själv inte superkunnig på något sätt men vid ekologisk djuruppfödning ska man utgå ifrån djurens naturliga beteende. I ankornas fall betyder detta som jag förstår det att de inte tvångsmatats, utan ska ha haft det bra, ätit naturligt och inte utsatts för plågeri. Och lever från ekologiskt uppfödda ankor ska alltså finnas att köpa, men var?