måndag 11 november 2013

Rapport från en riktigt bra helg

Ursäkta mobilbilden men vi hade helt enkelt inte tålamod 
att fota rätten på riktigt...
Den här helgen har varit en enda lång orgie i mat och dryck. Jag besökte förstås Mitt Kök vilket alltid är en höjdare.  Förutom att gå på Matbloggsträff - tack alla ni som ordnade och deltog, det jag hann med att vara med på var verkligen superintressant och lärorikt! - fick jag också laga champagnerisotto med Rent a Chef och sabrera en champagneflaska från HATT et SÖNER under ledning av Mathias Kahn, en video på det hittar du här om du vill få dig ett gott skratt. Jag provsmakade massor, handlade massor och åkte hem som en lyckligare människa tyngd av kassar med stekpannor, olivolja, ostar, syrat smör och massor av annat skoj.

Nog om det. Jag har lagat mat själv också. På lördagen var vi sugna på något lätt och då blev det en helt fantastisk rätt som jag vill äta igen och igen. Jag lämnar inte ett regelrätt recept för det blir alldeles för långt men läs igenom elementen så kan du säkert återskapa rätten om den lockar!

Lax och pilgrimsmusslor Asian style. På tallriken:
  • Salmalax rullad i sesamfrön, hastigt halstrad i het torr panna och skuren i centimetertjocka skivor
  • Pilgrimsmusslor, halverade på längden och stekta hastigt på hög värme i smör
  • Mangopuré i botten - fryst mango smaksatt med lite pressad lime och mixad slät
  • Gurkstickor
  • Tunt skuren rädisa
  • Forellrom
  • Majonnäs smaksatt med lite pressad citron, salt och peppar
  • Avokado i kuber
  • En fantastisk dressing över hela härligheten gjord på Hot & Sweet Chilisås från Överstekvarn Chili Gotland (ett av mina mässfynd) rörd med lite pressad lime,en gnutta socker, lite olivolja (mild cypriotisk som var en nyhet från Fontana tog inte över smaken utan funkade perfekt), salt och peppar. 
  • Plockad färsk dill och koriander
Vi fick lite japansk soja till på sidan av också. Det var helt enkelt gudomligt gott. Jag skulle förmodligen kunna leva på enbart den här rätten ganska så länge, om jag bara fick äta en sak. Oxfilén jag bjöd Christian på igår för att fira honom i egenskap av eminent fader till mina barn var också god (mer om den senare), men klår inte det här. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Mmmmm, det låter supergott. Måste testas. x Marianne