fredag 31 juli 2009

Simpel köttsås utan finesser

Sol och nyhetstorka, men bättre en köttsås på bloggen än en... såsig blogg... utan kött? Bah.
I alla fall.
Jag vinner inga bolognesemästerskap med den här såsen, men det var en snabb och barnvänlig variant som min guddotter väluppfostrat slörpade i sig utan alltför stora protester och hennes fina föräldrar likaså. En sån där sås man inte behöver skämmas över att dränka i ketchup, om ni fattar. Jag lägger upp den här så kan eventuella entusiaster roa sig med att fylla i allt som saknas... Men skriv inte "tacokrydda", för då bannlyser jag er.

Köttfärssås

4 1/2 personer

400 g nötfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 hög champinjoner
1 burk schyssta krossade tomater
1 msk köttfond
2 msk tomatpuré
1 1/2 dl rödvin
1 dl vatten
1 dl grädde

Fräs champinjoner, lök och vitlök i lite olja, ös ner i en kastrull. Fräs även köttfärsen och låt den göra löken sällskap. På med vin (i kastrullen alltså), vatten, puré, fond, tomater och låt puttra någon kvart eller någon timme, beroende på när du får besök. Medan du sedan kokar pasta kör du i grädden och smakar av med salt, peppar och kanske någon örtkrydda om du ids. Det var det! Mjölk, ketchup och extra salt och peppar på bordet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Låter soom en god sås! Blev dock förvånad att du som 'så duktig på matlagning' serverar pasan separat från såsen, trots rubriken 'simpel köttsås'! 'Torr och klibbig' pasta istället för att röra ihop den med såsen... Jag menar, min mamma skulle ju lätt göra så som du gjorde 'för så har man alltid gjort i Sverige när man serverar spagetti med köttfärssås'. Men jag tror italienare inte skulle förstå någonting om varför sås och pasta inte är blandade så att stärkelsen i pastan kan kräma ihop sig med såsen...'
Kram Maria.

Pytte/Eleonora sa...

Hej Maria. Det är väl en väldig tur att jag i min ödmjukhet valt att kalla såsen för just "simpel köttsås utan finesser" och inte "äkta italiensk supergod bolognese", för därmed garderar jag ju mig en smula och hoppas på överseende med mitt simpla, oitalienska förfarande. Den här gången var min guddotter hedersgäst och som de flesta 4-åringar föredrar hon att man inte blandar såsen med pastan. Att din mamma skulle ha gjort precis som jag tar jag dock som en fin komplimang!