onsdag 26 november 2008

Konsten att fira en hjälte

Att ta körkort idag är inget jag skulle vilja göra om, och jag är nog inte den enda som tvivlar på att jag ens skulle klara det. Min man däremot, lite sen i starten, lyckades trots snöstormen och lätt feber klara uppkörningen igår vilket givetvis föranledde stor beundran och beröm från min sida. Och en fin middag, förstås!

Ankbröst skårades och marinerades experimentellt i olja, apelsinjuice, ingefära, timjan, kryddpeppar och vitlök. Blomkål kokades tillsammans med ett par vitlöksklyftor och timjankvistar i mjölk och mixades sedan till en lös puré (mer som en tjock sås) och smaksattes med en smula muskotnöt. Små röda lökar skalades (efter ett par minuter i kokande vatten är de lätta att skala, prova!) och karamelliserades med socker och fick sedan puttra sig mjuka i balsamvinäger och rödvin. Ankan stektes knaprig på skinnsidan och gick sedan färdigt i ugn, 140 grader till en inertemperatur på 56 grader. Efter att ha vilat skars skivor upp och fick vila förnöjt på en bädd av blomkålspuré och toppas med lökarna. Lite smörstekta skogschampinjoner på det och vi var hemma.

Efteråt avnöts min favoritwhisky Glenmorangie tillsammans med en hel ask Passion - ljuvliga chokladpraliner från Valrhona. Det var i alla fall bara ett 12-pack (he he). Jag kan varmt rekommendera dem; de finns bland annat på NK och Cajsa Warg i Stockholm, och med god whisky till är man inte längre lika obekant med himmelriket.

Grattis igen älskling!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag smäller av!! Gud så obeskrivligt gott. Det var han värd din man. Men du skriver ingenstanns...
...VAR det gott? Asså, jag tar ju det för givet egentligen - men var du liksom nöjd med exprimentet? Jag är inne på lamm till svärföräldrarna + mamma på fredag: är det här receptet jag ska köra på?

Anonym sa...

Wow. Grattis mannen till både körkort och en sådan fantastisk fru.

Till dig Lillan kan jag bara säga att lammet var grymt. Jag testade på mina nyfunna vänner och det gjorde stor succé.

Till alla andra latsmarta matentusiaster kan jag meddela att jag om en timme kommer gå på julbord på ICA Kvantum. Jag känner en kombination av rädsla, nyfikenhet och små-förtjusning. Undrar vilka som är där. Jag ser framför mig en boxningsmatch mellan pensionärer och rastlösa mammor med ylande barn. Men man får 10% rabatt på allt man handlar...

Pytte/Eleonora sa...

Ja, alltså, det är klart det var GOTT! Men jag tycker att det är lite överkurs med anka när man är många. Det är dyrt som fan också. Jag föreslår att du serverar lamm till de gamla och nya föräldrarna som du tänkt, tillsammans med blomkålspurén (dock i något fastare form tycker jag) och kanske sjuder ett paket smålökar tillsammans med en hel vitlök i oskalade klyftor i 5-10 minuter, skalar alltsammans och fräser i smör tillsammans med svamp, vitlök och goda kryddor. Till det skulle du kunna servera något så banalt som rårörda lingon smaksatta med en skvätt vodka eller konjak. Har aldrig provat men det är säkert jättegott, testa! Vill du ha något grönt med på tallriken är det fint att hastigt woka blad av brysselkål.
PS. mamma läser den här bloggen, så jag hoppas att du inte tänkte överraska henne...

Pytte/Eleonora sa...

Lisa - vi håller tummarna för dig. Hoppas att du kommer tillbaka i befintligt skick!

Anonym sa...

Men åååå - klart jag skulle överraska mamma. hahah! Skit också. men tack för ett skräddarsytt recept - vilken service det är här på Pyttes!

Lisa - jag vet inte. Ärligt. Stickningen - okej liksom, jag är ju tom själv sugen på att lära mig sticka. Bakning - jag fattar att det är kul när man kan, och mysigt att vara bullmamma och allt det där. Men julbord på ICA Kvantum??!! Du måste komma in till stan oftare männiksa.