torsdag 20 november 2008

Edamame - bästa bönan ever

Jag vill presentera en av mina trognaste vänner - edamamen. Vackert jättegröna sojabönor som kokas i sin skida och med en gnutta flingsalt är redo att skrapas ut med tänderna rätt in i den förväntansfulla munnen, eller ploppas ner i en skål och förgylla vilken maträtt som helst. Det är en RIKTIGT trevlig rackare, och jag vågar mig på att tipsa om den eftersom jag misstänker att många av er ännu inte upptäckt den ordentligt även om den länge varit hipp bland matnördarna. Edamame finns numera i Icas frysdisk (Selection-sotimentet), så det finns inte längre någon anledning att vara utan.

För mig som verkligen har seriösa problem med bönor i alla dess formen är just den här lilla bönan en kompis jag vill hålla i handen för alltid. Som en lite större, nötigare grön ärta, kan man säga. På bilden har jag kokat större delen av en påse, satt mig framför teven och pluppat ut dem ur skidorna och blandat dem med avokado, röd pepparfrukt, olivolja, pressad lime och riven basilika. Lite mört kött eller en god bit fisk till det och du kommer ha svårt att göra andra tillbehör igen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

ho ho. nu har jag skaffat mig ett helt kilo av dom här sköna bönorna på din goda inrådan. hoppas dom lever upp till sitt beröm :) (dom hade i alla fall den goda smaken att hoppa runt i hela köket när jag släppte ut dom, pigga små rackare)

Anonym sa...

Gjorde du salladen Caroline? Jag bjöd på världens trerättermiddag i fredags, men det som verkligen uppskattades var den här salladen... RIKTIGT god!!

Annika sa...

Tack för ännu ett tips! Som bönälskare är jag alltid glad att få upp ögonen för nya (eller, ja, nya för mig i vart fall) bönor.

Unknown sa...

Den här salladen är en av mina favoriter nu! Tack, Pytte!