tisdag 5 november 2013

Vit choklad- och hallonfest på tre ingredienser (okej, fyra med myntakvisten)

Foto: Lieselotte van der Meijs
Eftersom bloggens sida på Facebook fått en massa nya tummen upp de senaste dagarna - tack Christian och Lillan för ert fantastiska marknadsföringsarbete! - och för att bloggen i största allmänhet vaknat till liv igen och faktiskt har fler läsare än någonsin förr måste vi ju fira med något sött. Det blir den här lilla gulliga hallonsaken från min eminenta kokbok Bjud hem!, fotad av min fantastiska parhäst Lieselotte van der Meijs. Jag kom att tänka på den efter att ha skrivit om chokladkrämen - den här moussen är ju exakt lika enkel. Den är faktiskt ungefär exakt samma sak, men vispad. De chokladdoppade hallonen däremot - dem hittade jag på själv för tusen år sedan (att hundra andra säkert gjorde det före mig vill jag inte veta tack) och jag anser att idén var BRILJANT.

Here you go, ett utdrag från boken!

Vit choklad- och hallontribut
Har du sett något rarare? Gillar man inte vit choklad och/eller hallon är det här förstås ingen hit, men den lilla miniportionen är så charmig att få kan motstå den. Och tro mig, de vita chokladhallonen kommer bli ditt nya supergodis!


Hallonmousse
100 g vit choklad
3 dl grädde
100 g hallon, färska eller tinade, plus några extra till garnering
mynta

Koka upp grädden och ta sedan av den från värmen. Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Häll över grädden och rör tills chokladen smält helt och allt blivit jämnt och slätt. Ställ i kylen i minst sex timmar, fast helst över natten. Passera hallonen genom en finmaskig sil. Vispa grädd- och chokladsmeten ganska hårt – du behöver en elvisp för att klara det – och vänd sedan ned hallonpurén. Lägg upp i en söt äggkopp eller ett litet glas och toppa med några fina hallon och en myntakvist. Servera tillsammans med ett par vita chokladhallon.

Vita chokladhallon
20 fina frysta hallon
100 g vit choklad

Smält den vita chokladen i mikro eller över vattenbad. Rulla frysta hallon i chokladen och lägg dem på en bit bakplåtspapper medan de stelnar. Eftersom hallonen är frysta påskyndas processen och godiset kan serveras direkt, men förvara annars i kyl tills det är dags att äta dem.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Vilken jättefin blogg du har! Jag gillar som du i köket, enkelt och piffig och jättegott.. Kika gärna in på min blogg: lisapalandet.com för färgglad vardagsinspiration i lantlig stil med mycket bakfokus... Vänligen, Louise

Matarkivet sa...

Åh, mums! Har ju boken (jojomensan, jag släpade med mig den till London) men har inte provat dessa godingar ännu - skandal! :)

Pytte/Eleonora sa...

Välkommen hit Louise!
Matarkivet - vad smickrad jag blir!