torsdag 7 november 2013

Help me and I will feed you.

Min bror gick just. Han är en utmärkt person på alla sätt och vis men just idag är han bäst för att han kom hit och fixade min diskmaskin, vilken var väldigt nära att döden dö. Jag betalade med lunch. Inte mycket, men gott var det i alla fall! I marinaden finns den kinesiska kryddblandningen Five Spice, vilken jag hittade på Daglivs i Stockholm, men man kan förstås göra sin egen eller kolla in asiatiska butiker. På min burk står det att den innehåller fänkål, ingefära, koriander, anis, nejlika, kardemumma, sechuanpeppar och kanel, och jag tänker inte ta reda på vem som aldrig lärt sig räkna utan bara njuta av detta nya lilla tillskott i mitt kök.

Jag gjorde en marinad på en halv fint riven solovitlök (motsvarar två klyftor skulle jag säga), en finhackad halv röd pepparfrukt, det fint rivna skalet av en lime, 2 matskedar olivolja, 3 matskedar äkta lönnsirap (fint ska det va) och 2 teskedar five spice. Jag strimlade 300 g (2 skivor) fläskkarré (eko tack) och marinerade strimlorna i hälften av marinaden i en timme. Wokade dem på riktigt hög värme för att få lite färg, saltade och pepprade och hällde sedan på resten av marinaden. Det ska bara precis bli genomstekt. Vände sedan ner en kruka grovt hackad koriander. Serverade en driva kötten massa goda grönsaker wokade i olja och smaksatta med bara lite japansk soja och lime, och så duttdutt - strösslade på lite hackade jordnötter och rostade sesamfrön (färdigrostade finns på behändig flaska på  Dagslivs också, upptäckte jag). Stor succé!

Inga kommentarer: