onsdag 13 november 2013

Frityrälskarens inte särskilt hemliga njutning

Hatar du frasigt, krispigt, härligt hett och nyfriterat kan du lika gärna sluta läsa redan nu och gå och hänga njutningsberövad läpp i en salladsbar eller nåt. Det här är inget för dig. Själv är jag så absurt hungrig just nu, och jag har fastnat i matfantasier om friterat. I helgen ska jag förhoppningsvis få umgås med några av mina absolut bästa matnjutarmänniskor, och jag har en meny planerad som jag sitter och plågar mig själv med så här på eftermiddagen. Den innefattar en lite twist på en av mina absoluta favoritdesserter: friterad banan med glass. Fyffan vad gott det är. Jag kan inte hjälpa det, så är det bara. Alla finkockar får ta sig för pannan bäst de vill.

Jag rotade fram mitt inlägg i ämnet, vilket visade sig vara 4 år gammalt. Och det är första och enda gången jag själv gjort dem. Blir nästa gång på lördag tro? I så fall med lite finare vaniljglass än vi nöjde oss med då...

Från 6 december 2009:

"Jag vet inte hur ni känner för den här oanständigt ohälsosamma desserten (fast det döljer sig ju faktiskt en hälsosam frukt därinne, alltid något), men själv kan jag beställa fylla små lättel på första bästa fulkinakrog bara för att få avsluta med en nyfriterad orgie med glass.
För några veckor sedan provade jag att göra egna friterade bananer från scratch för första gången, och resultatet blev riktigt lyckat. Skönt att slippa trycka i sig biff med lök i fortsättningen och bara kunna gå rakt på the goodies!

Friterad banan med glass

4 personer

2 bananer
2 dl vetemjöl
2 dl iskallt mineralvatten
1 msk bakpulver
1/2 msk vaniljsocker

1/2 liter neutral olja att fritera i, t ex raps

Sirap, vanlig ljus eller lönn
Vaniljglass

Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör i mineralvattnet och låt stå och svälla någon kvart. Dela bananerna rakt av och sedan på längden så att du får åtta avlånga bitar. Hetta upp oljan till ca 180 grader; en brödbit ska snabbt bli gyllene om du lägger den i oljan. Doppa bananbitarna i smeten och fritera dem i ett par minuter i oljan tills de är gyllene och riktigt frasiga. Låt rinna av på hushållspapper. Servera med vaniljglass och sirap.

Inga kommentarer: