måndag 28 september 2015

Krämigt och vego med gryn, rödbetor, fetaost och kantareller

Foto: Linda Prieditis
Måndag! Jaharå! Är ni peppade? Solen skiner och löven är röda, det tycker åtminstone jag är värt en spontan applåd. Och så var det ju den där solgrejen i natt, men den missade jag totalt. Så fort det är nåt spännande som pågår i rymden missar jag det. Det börjar gå upp för mig att jag kanske helt enkelt inte är så värst intresserad, vilket stör mig. Balla rymdgrejer borde vara The Shit, tänker jag. Oh well.

I helgen berättade jag för en mindre men rar publik att världen skulle bli ett så  mycket bättre ställe om vi bara kunde begränsa vår köttkonsumtion en smula. Ni vet ju hur mycket jag älskar kött, och det berättade jag även för min snälla lilla publik, men man kan som bekant inte alltid få allt man vill ha (mina barn har ofattbart svårt att komma ihåg denna enkla lilla sanning). Inte jämt i alla fall.

Jag och Christian delade dessutom taxi med Ulrika Davidsson  i fredags - vi har aldrig träffats förut - och hon konstaterade med en snabb blick på oss båda att vi har olika blodgrupper (hon kunde se vilka också, vilket var rätt creepy, men Ulrika vet uppenbarligen vad hon pratar om) och ska äta helt olika saker för att må bra. Christian ska äta kött, jag ska vara vegetarian. Jag tycker hela blodgruppstänket är superintressant.

Inspirerad av både mitt eget föredrag och hälsogurun Ulrikas råd och tänker jag bli ytterligare lite mer vegetarisk - men inte helt. Flexitarian kommer jag förbli, tack så mycket. Men i dag är det ju måndag - en köttfri sådan, visst? Här har ni en snabb vardagsrätt med korn, rödbetor och kantareller, direkt från min vardagsvecka i Icakuriren. Vacker färg, visst?

Rödbetskornotto med fetaost, timjan och kantareller

4 portioner
Tid: 20 minuter

Du behöver:
4 portioner matkorn eller matvete
1 msk grönsaksfond
300 g kantareller
2 msk smör
500 g förkokta skalade rödbetor
3 msk crème fraiche
rivet skal och saft av 1 citron
några kvistar timjan, repad
150 g fetaost
olivolja

Du behöver:
Koka matkornen enligt anvisningarna på förpackningen tillsammans med fonden. Smörstek kantarellerna under tiden. Skär rödbetorna i tärningar och blanda ned dem i kastrullen med de nykokta kornen tillsammans med crème fraiche, citronsaft och citronskalskal samt timjan, salt och peppar efter smak. Tillsätt några matskedar vatten om kornotton känns väldigt fast; den ska vara lite krämig. Lägg upp på tallrikar och smula över fetaost. Toppa med den stekta svampen, lite extra timjan och några droppar god olivolja.


Tips: Prova att byta matkornen eller matvetet mot andra gryn som spelt, nakenhavre eller quinoa.

Inga kommentarer: