tisdag 15 september 2015

Om man nu ska äta kött....

Personligen välkomnar jag hösten, även om jag inte direkt ser fram emot vintern. Jag gillar tjocka tröjor och lite blåst och att slippa gå i sandaler (det ÄR ju inte bekvämt. Inte om man har platta fötter efter tre graviditeter i alla fall). Livet känns trevligare när jag slipper se allas fötter, faktiskt, inklusive mina egna. Jag är något av en fotfobiker. Ni vet hur jobbigt det är för många att tänka på naglar som dras på svarta tavlan (fast det ljudet måste man väl vara född på sjuttiotalet eller tidigare för att komma ihåg)? Så känner jag för ljudet av raspiga fötter mot textil. Brrrrr. Fotbehandlingar FTW.

Anywhoo. Det här skulle ju inte handla om fötter.

För ett drygt år sedan fick jag i uppdrag att ta fram några recept för Breville, för dem som har glädjen att äga en Crock Pot. För er som inte vet är det en slow cooker som fixar käket långsamt, långsamt medan du sover eller är på jobbet. Mycket behändigt. Då gjorde jag bland annat en Boeuf bourginion (nej, jag tar inte åt mig äran för själva grundreceptet direkt) som jag sitter och längtar efter nu. Har man ingen Crock Pot kan man istället göra den i ugnen; då är det en ugnsfast gryta med lock i 150 grader som gäller, i ca 3 timmar eller tills köttet är riktigt mört och faller sönder när du petar i det med en gaffel.

Boeuf bourginion 

Boeuf bourginion är en riktig klassiker som passar utmärkt att tillaga i en Crock Pot. Förbered ingredienserna på kvällen innan grytan ska ätas och tillaga medan du är på jobbet (eller släng ner allt i en gryta på eftermiddagen).

4 personer

800 nötkött i bit, t ex högrev eller fransyska
2 stora morötter
1 liten gul lök
1 pkt bacon
2 stjälkar selleri
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpure
2 msk vetemjöl
2,5 dl oxbuljong
5 dl gott rödvin
2 lagerblad
Några kvistar timjan

Till servering:
250 g steklök
150 g små skogschampinjoner
Smör
Socker
Persilja

Skär köttet i stora bitar, ca 4x4 cm. Krydda med salt och peppar. Skala morötterna och löken och skär dem i bitar. Skiva sellerin och skala och finhacka vitlöken. Skär baconet i bitar och fräs det gyllene i en stekpanna. Lyft baconet ur pannan och låt det rinna av på hushållspapper, lämna ca en tredjedel av baconfettet i pannan och spara resten. Bryn köttet (inte allt på en gång) runt om i baconfett. Bryn sedan morötter och lök, gärna även det i baconfett, tills grönsakerna fått färg. I med vitlök och selleri och låt fräsa 1 minut till. I med tomatpuré och köttbitarna i pannan och pudra över mjöl. Häll på buljong och låt sjuda i 1 minut. Skrapa ner allt i din Crock Pot (eller en gryta med lock, som sagt). På med rödvin, lagerblad och timjankvistar och laga på Low i 7-8 timmar. Lyft ur köttet (och morotsbitarna, om du vill ha dem kvar) och sila såsen. Låt den koka ihop i några minuter i en kastrull, red med lite maizena utrört i vatten om du vill ha den tjockare.

Inför servering: Lägg steklökarna i kokande vatten i någon minut och spola sedan av dem i kallt vatten. Då går de lättare att skala. Borsta av champinjonerna och dela dem om de är stora.  Fräs allt i smör tills det mjuknat och börjat få färg, i med en nypa socker och fräs ytterligare en stund. Krydda med salt och peppar. Värm köttet i såsen och lägg i bacon, steklökar och svamp. Toppa med fint skuren persilja. Servera med potatispuré, gärna på sötpotatis. 

Inga kommentarer: