måndag 18 mars 2013

Lax med råstekt blomkål och lite sånt

Ett litet tips till er blomkålsskeptiker: råstek den. Resultatet blir något helt annat än den kokta, vilken kan smaka lite småunket och kännas läskig i konsistensen för den känslige. Finkockarna råsteker, och även jag har upptäckt vilken delikatess man plötsligt får på tallriken. Nu senast hettade jag upp en skvätt olivolja och fräste skivade blomkålsbuketter på medelvärme i ett par minuter, tills de mjuknat något. Sedan höjde jag värmen och lade i zucchinihalmånar. fräs ytterligare någon minut och låt allt få fin färg. I med lite skivad purjo. Sista fräset. Smakade av med lite pressad citron, salt och peppar. I sista sekunden - eftersom jag är den krämiga typen - vände jag ändå ner några matskedar crème fraiche smaksatt med svamp. Serverade till nystekt lax. Helt ljuvligt!

4 kommentarer:

Martina sa...

Mmm, det är inte dumt, även gott att ugnssteka dom!

Trollmamma sa...

Hmm, kan vara värt ett försök. Blomkål har jag velat lära mig uppskatta men det har inte gått nåt vidare bra. Råstekt kanske kan vara lösningen. Värt ett försök iallafall!

tina sa...

Jag håller med, råstekt blomkål är som (grönsaks-)godis!

Jon sa...

Wow - vad gott det ser ut!

Vad tycks om dagens recept för äppelpaj med kanelglass på inredningsvis?

Äppelpaj med kanelglass