tisdag 26 februari 2013

Mina bästa bubblor - vilka är dina?

Nu vill jag ha era bästa bubbeltips! Själv har jag just upptäckt Beaumont des Crayères (nr 7891); en riktigt fin budgetchampagne för bara 189 kronor.
Jag är verkligen inte kunnig på området men jag vet ju vad jag gillar.

Om ni vill försöka relatera till min smak är min lyxigare favorit utan konkurrens Bollinger (nr 7418, 395 kr), och min något billigare favorit Pongrácz (nr 7628, 109 kr). Av de bubblor jag testat de senaste 10 åren har inga andra sorter riktigt kvalat in på listan, utom ovannämnda Beaumont des Crayères då. Som dock behöver testas fler gånger för att jag ska kunna bekräfta succén.

Jag älskar skumpa och vill ha fler goda sorter att testa. Finns det någon där ute med samma smak som jag (förmodligen; jag har ju valt storsäljare) som hittat andra guldkorn att tipsa om?

4 kommentarer:

Anders E. sa...

På det har jag bara ett svar: Vve Fourny & Fils Brut Blanc de Blanc Premier Cru. Helt outstanding.
http://www.systembolaget.se/2739

Sedan så klart en uppsjö av Prosecco men det kändes inte som du var ute efter sådana tips :)

Pytte/Eleonora sa...

Tack för tips Anders E, den ska jag definitivt testa nästa gång! Inte så saftig i priset heller för att vara äkta vara. Sånt gillar vi. Prosecco bubblar också, tar gärna emot tips! Även om jag hittills inte fallit för någon jag testat.

Xtian sa...

Oj...här kommer lite av Redaktionens favoriter:

Castellane - bra budget
Pannier - bra budget, bättre än ovan

André Clouet - bra mellanpris/billig och pang för peng.


Pierre Peters är en gammal favvis. Alltid bra

Ayala - inget tillsatt socker - torrt som snus. Gott

Bruno Paillard 2002 om man vill laxa lite mer. Gött.

Annars sitter vi jättenöjda med en
Crémant d'Alsace som heter Dopff Brut Cuvée Julien.

Simonsig Kaapse Vonkel Brut (nr 7603) är ett sk "fynd" säger visssa. Vi säger "gott och prisvärt"

Annika sa...

...och jag skickar ett senkommet tack för samtliga dessa tips! Mer bubbel till folket :)