tisdag 14 december 2010

Finaste gå bort-godiset

Alltså. Jag är ju mycket för det piffiga, det vet ni. Hur fina är inte de här? Kom igen, erkänn att det är kokboksvarning på dem! Jag hade ett gäng kvar av mina utmärkta restbollar i frysen (icke chokladade då förstås) och stod presentlös inför lilla julafton med min mans fina mostrar med familjer. Och jag hade en timme till övers. Mäkta stolt kan jag nu visa upp resultatet! Det är också ungefär det enda av kulinariskt intresse jag åstadkommit under de senaste veckorna (läs mer om mitt fruktansvärda lidande nedan).

Man tager en fryst restboll och doppar den i fin, mörk choklad. Snabbt som ögat sprinklar man över någon trevlig topping och tjofadderittan har man en förbannat piffig och miljövänlig liten gåva. Mina toppades med kokosflingor, strössel, hackade hasselnötter, flingsalt, mandelspån och mintchokladdrycksmix (!). Och när den smälta chokladen tog slut rullade jag de sista bollarna i råflorsocker. Fint, eller hur? Jajamänsan!

5 kommentarer:

Erka Perka sa...

Tjusigt, Pytte! Kul med inlägg igen, har saknat din humor.

Pytte/Eleonora sa...

Erka Perka - tack så mycket, jag har saknat ditt beröm!

katten sa...

Det är du med!!

Vet du?? Jag sa faktiskt det igår till Dan (dock med plattorna) att kanske man ska fixa till något gott och bre på dem. Men vi hade väntat med vår fika så himla länge att vi sket i det.

Men jag har snurran kvar och ska nog spruta in grädde i den idag!! Orkar jag mig ut i kylan kanske jag köper mandelmassa med. Skitbra tips, tack!

Håll utkik senare i bloggen...

Pytte/Eleonora sa...

katten - äsch då. Lycka till! Och för er som inte har en aning om vad katten pratar om så gäller det hennes locktångsbakade lussesnurror. Spana in dem här! http://kaffekokarkokboken.blogg.se/2010/december/lussesnurror.html

Maria @ matporr sa...

SERIÖST piffigt! Jävlars, color me impad.