torsdag 18 juni 2015

Succésillen från förra året

För ett år sedan ganska exakt publicerade jag ett recept på en snabb sill som verkligen gjorde succé på vårt midsommarbord. Jag firar med samma gäng i år igen och det har önskats - eller ja, krävts är väl egentligen den rätta formuleringen - att se till att succén från förra året upprepas. Så medan jag ändå kollar upp receptet...

Snabb sill med avokado, wasabi, lime och koriander

1 burk 5-minuterssill
1,5 dl crème fraiche (fullfet ska det vara!)
0,5 dl majjo, jag tycker allt annat än Hellmann's smakar apa om den inte är hemgjord men det är förstås upp till dig
1-2 tsk wasabipasta, beroende på smak och styrka på wasabin
1/2 lime, fint rivet skal och saft
Ett par stjälkar koriander, finhackade
2 msk fint skuren gräslök
1 avokado, mogen men fast i köttet
Liten dutt salt och svartpeppar

Låt sillen rinna av. Jag delade sedan mina bitar på längden (jag köpte Abbas 5-minuterssill i bitar, har ingen koll på om det finns andra varianter på marknaden) eftersom jag gillar lite smalare sillbitar. Rör ihop crème fraiche, majo, wasabipasta, limeskal och -saft, koriander och gräslök i en skål. Provsmaka om det behövs mer wasabi. Vänd ner sillbitar och avokado och smaka av med salt och peppar. Häll upp på burk och låt gärna stå svalt någon timme eller två. 

2 kommentarer:

Sofia Alriksson sa...

Tack för tipset! Det låter riktigt gott, ska testa att göra den i år. Länkade till den och dig från min blogg: www.dennaturligamaten.se Hoppas du får en riktigt fin midsommar// Sofia

Christina sa...

Åh, verkar god! Synd att jag hittade receptet nu när midsommar är över. Nästa år måste jag göra sill själv, har alltid köpt...