måndag 8 juni 2015

Flexitarian Fiesta-burgare med Quorn på Meat Free Monday

Alltså: ännu en måndag. Och en köttfri sådan, kanske? Jag tänkte starta min blogg-come back med att visa ett jättekul uppdrag jag fick för ett tag sedan, och dessutom bjuda på ett riktigt grymt recept.

Foto: Frida Wismar
I egenskap av flexitarian äter jag förstås stora mängder grönsaker men jag tycker fortfarande att det kan vara klurigt med proteinbiten när jag vill äta köttfritt. Jag har använt Quorn som snabblösning i många år, och blev därför extra glad när de ville att jag skulle skapa ett recept som innehöll deras nya burgare. Jag, Nicke Borg och Mange Schmidt gjorde var sin variant och fick sedan bjuda på dem på ett superfint event hos Bröderna Svedman (gå dit och ät lunch idag kanske? Måndagar kör de bara vego, och det med ekogrönsaker!). Väldigt roligt, lärorikt och inspirerande!

Min burgare får ni här, men spana även in bilderna på Nicke och Mange med sina nedan. Jag bjöd på en lite mexinspirerad variant i tortillabröd. Receptet är långt med alla dess goda tillbehör, men inget är komplicerat. Erkänn att det vattnas i munnen, vegetarian eller ej... Pankofriterad lök vill jag för övrigt leva mitt liv med, jämte man och barn. Den som inte äter pankofriterad lök går miste om så mycket fint. Hamnar helt klart på min att-ta-med-till-en-öde-ö-och-leva-resten-av-livet-på-topp-tio-lista. Missa ej.

Foto: Frida Wismar

















Eleonoras Flexitarian Fiesta


4 Quorn Burgare
4 stora tortillabröd
1 msk olivolja
Salladsblad
Mango- och gurksalsa
Guacamole
Pankofriterad lök

Till servering:

Palsternacks- och morotstrassel & rostad jalapenomajonnäs

Stek burgarna enligt anvisningarna på förpackningen. Stek bröden lätt på båda sidor i lite olivolja. Vik en ficka av bröden och lägg i sallad och nystekta burgare. Ös på med salsa och guacamole och toppa med två pankofriterade lökringar. Servera med palsternacks- och morotstrassel, rostad jalapenomajonnäs och några extra lökringar.

Guacamole

3 avokador, delade, urkärnade och skalade
1 vitlöksklyfta, skalad och fint riven
1 lime, saften

Mosa avokadon grovt tillsammans med vitlök och limesaft. Smaka av med salt och peppar.

Mango- och gurksalsa

1 liten mango, skalad, urkärnad och fint tärnad
15 cm gurka, skalad, urkärnad och fint tärnad
1 liten röd chili, urkärnad och finhackad
1 liten röd lök, finhackad
1 msk olivolja
1 lime, saften
1 kruka koriander, plockad och grovt hackad

Blanda alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Pankofriterad lök

1 gul lök, skivad i 1⁄2 cm breda skivor
2 dl mjölk
2 dl mjöl
1 ägg, vispat
2 dl pankoströbröd

Separera lökskivorna till ringar, du behöver 20 stycken. Låt dem dra i mjölk i ett par timmar och sedan rinna av. Vänd dem först i mjöl, sedan i ägg och sist i panko. Fritera dem i olja i någon minut tills de är gyllene och frasiga. Låt rinna av på hushållspapper och salta lätt.

Morots- och palsternackstrassel

2 stora morötter
2 stora palsternackor
1 liter olja till fritering, t ex raps (används även till löken)

Skala rotfrukterna och strimla dem på längden med en julienneskärare, eller hyvla med potatisskalare. Hetta upp oljan till ca 150 grader och fritera strimlorna i omgångar tills de blir frasiga. Låt rinna av på hushållspapper och salta lätt.

Rostad jalapenomajonnäs

2 jalapenos
1 dl majonnäs, hemmagjord eller Hellmans
1⁄2 lime, saften

Värm ugnen till grill. Dela jalapenon på längden, kärna ur dem och lägg dem med snittytan ned på en folieklädd plåt. Grilla tills de svartnat. Lägg dem i en skål, täck med plast och dra av skinnet när de svalnat. Finhacka och blanda med övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar.

Nicke med sin grymma Backyard Burger med 
Blue Cheese-dressing och saltgurka.
Foto: Frida Wismar

Mange sportar en Big Quorner. Maffigt!
Foto: Frida Wismar

Inga kommentarer: