torsdag 19 juni 2014

Snabb succésill med avokado, wasabi, lime och koriander

Lite sent att komma dragandes med ett sillrecept så här dagen innan midsommarafton tänker ni kanske?
Tänk om. Tänk åt ett helt annat håll. Jag slängde ihop den här sillen igår kväll och blev så nöjd att jag faktiskt tycker att du ska gå ut och kompletteringshandla. Abbas senapssill och hans skärgårdskompis förtjänar en lite mer sofistikerad lagkamrat anser jag. Kom igen. Du vet att du vill testa. Snabbt går det också, du har bara massor av pengar att förlora (jag tänker inte förneka att det är väldigt mycket billigare att köpa en burk)!

Snabb sill med avokado, wasabi, lime och koriander

1 burk 5-minuterssill
1,5 dl crème fraiche (fullfet ska det vara!)
0,5 dl majjo, jag tycker allt annat än Hellmann's smakar apa om den inte är hemgjord men det är förstås upp till dig
1-2 tsk wasabipasta, beroende på smak och styrka på wasabin
1/2 lime, fint rivet skal och saft
Ett par stjälkar koriander, finhackade
2 msk fint skuren gräslök
1 avokado, mogen men fast i köttet
Liten dutt salt och svartpeppar

Låt sillen rinna av. Jag delade sedan mina bitar på längden (jag köpte Abbas 5-minuterssill i bitar, har ingen koll på om det finns andra varianter på marknaden) eftersom jag gillar lite smalare sillbitar. Rör ihop crème fraiche, majo, wasabipasta, limeskal och -saft, koriander och gräslök i en skål. Provsmaka om det behövs mer wasabi. Vänd ner sillbitar och avokado och smaka av med salt och peppar. Häll upp på burk och låt gärna stå svalt någon timme eller två. 

1 kommentar:

Matarkivet sa...

Alltså om jag ätit sill hade jag varit all over detta recept. Och kanske kanske kan det få mig att tycka om sill. Vi får se.

Glad midsommar!