fredag 12 oktober 2012

Flytta på dig din gamla OS-medaljör, finförfattare coming through!

I ärlighetens namn kunde jag inte bry mig mindre om Nobelpriset i litteratur. Jag har aldrig hört talas om Mo Yan förrän nu - jag har förmodligen inte läst en enda bok vars upphovsman vunnit några sofistikerade priser. Han är säkert värd sin vikt i guld, Mo Yan. Liksom de andra Nobelpristagarna. Därför får han framsidorna på både huvuddelen och Kulturen i dagens SvD.

Men det svenska kocklandslaget, med sin helt otroliga supermegaprestation i matlagnings-OS i onsdags - guld i alla kategorier, vilket gör dem bokstavligen rekordbäst i världen på att laga mat - var är deras framsidor? Jag hittar inget i gårdagens tidning, dagen efter segern. Idag hittar jag en liten notis i köksdelen. Ursäkta språket, men WTF?! Måste man spela fotboll eller skriva djuplodande böcker för att få lite schyssta grattisrubriker i det här landet?

4 guldmedaljer i OS. Det är i ärlighetens namn helt j***a otroligt. Vi är inte bara världsbäst i matlagning, utan totalt utklassande överlägset utan konkurrens tveklöst världsbäst, och det är tydligen inte värt mer än en sketen notis undangömd i Köket-delen. Fast jag har kanske inte läst tidningen tillräckligt ordentligt. Jag hoppas det. Jag hoppas att det finns en gömd framsida där i tidningshögen någonstans, tillägnad våra guldmedaljörer, för det förtjänar de. Minst lika mycket som han som enligt de lärde skrev några riktigt bra böcker.

Bilden är lånad från Norstedts. Fotograf: Per Erik Berglund/Znapshot

Inga kommentarer: