onsdag 27 april 2011

Påskens överraskning - friterad matjes

Hoppas att ni haft en strålande påsk allihop! Själv har jag förmodligen gått upp runt fem kilo och det kan jag tyvärr inte skylla enbart på halvkilosgästen i min mage. Vi har avnjutit lamm, oxfilé, godis i mängder, ägg i mängder, sill, misslyckade bakverk (jag borde verkligen bara ge upp alla försök till bakning för gott), svärmors gravade lax och min matjestårta som alla älskade till min stora förtjusning, men det roligaste och mest udda inslaget var garanterat den friterade matjessillen som det bjöds på till förrätt på torsdagen. Friterat - gott, matjes - gott, friterad matjes - oväntat gott! Kommer definitivt dyka upp igen till midsommar, jag ska försöka få tag i receptet på smeten tills dess. Vi serverade dem med gräddfil blandad med finskuren gräslök och peppar, och kombon har helt klart fastnat i medvetandet.
Ni då, åt ni några konstigheter i påsk?

Inga kommentarer: