tisdag 29 september 2009

Lillans fläskfilé med pesto och vitlök

Finaste lillasystern ställde sig vid spisen igår och lagade mat till mig och makarna medan jag fick ligga på sängen och vara skör och läsa skräproman. Helt fantastiskt gott blev det också, så jag måste ju tipsa om hennes bragd här:

Fläskfilé med pesto och vitlök
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Tag en stycken fläskfilé eller fläskytterfilé modell större (som verkar vara samma sak, bara pumpad med vatten och ett gäng tillsatser) och putsa den fri från hinnor och senor.
  • Skär ett gäng snitt tvärs över filén.
  • Stoppa små bitar av vitlök i snitten.
  • Smeta in hela härligheten i en halv burk fin pesto (finns "färsk" schysst i pastadisken som innehåller hela pinjenötter).
  • Bryn lite runt om.
  • Lägg över hela kalaset i en ugnsform, pensla över resten av peston, salta och peppra, kör in en köttermometer och stek tills innertemperaturen når 65 grader. Lägg eventuellt på lite folie mot slutet om peston verkar brännas.
  • Låt vila minst 10 minuter.
  • Skär i skivor.
Servera som Lillan med sallad, jasminris och en vitlökssås så full av vitlök att din andedräkt blir mördande. Mmmm. Tack för maten!

3 kommentarer:

Lillan sa...

haha!! Men GUUUUD - om jag visste att jag skulle få gästa din blogg hade jag ansträngt mig mer... Men det blev ganska gott faktiskt!

Puss och tack för uppmärksamheten här på Pyttes - vilken ära!!

Pytte/Eleonora sa...

DU är en ära. För världen.

Anonym sa...

Jag har ingen köttermometer. Hur länge ska den vara inne, ungefär?