fredag 13 november 2015

Mamma blir galen (plus hembakta tortillas med finfint innehåll)

Mina barn har börjat skrika "JAAAAAA! FREDAGSMYYYYS!" varje gång helgen närmar sig. Det kryper i kroppen på mig, kinderna hettar, huggtänderna liksom växer fram av sig själva, läpparna dras tillbaka i ett hotfullt grin, ryggen kröker sig, jag tar sats och så väser jag fram:
– Vi. Säger. Inte. Fredagsmys.
– Nähä? (oberört) Vad säger vi då?
– Att det typ är kul att det är fredag. Eller nåt. Jag vet inte.
– Fredagsmys! Fredagsmys! FREDAGSMYS!
Och jag går surt muttrande därifrån, besegrad, och inser att mina kids när som helst kommer fortsätta förnedra mig och säga de ännu mer fruktade orden:
– Vi vill ha TACOS!
Och de kommer mena att vi ska köpa en sån där kartong. Med äcklig spiskumminstinkande kryddmix, som är det värsta jag vet. Brr. Men där går gränsen! Jag måste acceptera tacointrånget i vår vardag, men jag kommer INTE kalla det fredagsmys och jag kommer INTE köpa ett sånt där kit och jag kommer allra helst inte ens servera dem köttfärs. Jag ska däremot visa dem de här bilderna och säga vad de kan få. Nämligen mammas helt spiskumminfria lilla texmexkalas.
Och vi ska kalla det...
Festmiddag.
Eller nåt. Jag vet inte.

Tortilla med pankofriterad torsk, mango- och gurksalsa, guacamole och granatäpple

8 små eller 4 stora

8 små tortillabröd eller 4 stora
200 g skinn- och benfri torskfilé
salt
1 dl mjöl
1 ägg, vispat
2-3 dl pankoströbröd
½ liter neutral olja till fritering, t ex varmpressad raps

Till servering
salladsblad
mango- och gurksalsa
guacamole
granatäpplekärnor

Skär torsken i ca 3 cm stora bitar och salta dem lätt. Vänd dem först i mjöl, sedan i ägg och till sist i panko. Hetta upp oljan till ca 180 grader. Fritera fiskbitarna försiktigt i någon minut, tills de är gyllene och frasiga. Låt rinna av på hushållspapper. Servera dem i tortillabröd tillsammans med lite sallad, salsa och guacamole. Toppa med några granatäppelkärnor.

Guacamole
3 avokado
1 vitlöksklyfta, riven
½ lime, pressad

Dela avokadon, ta bort kärnan och gröp ur den med en sked. Mosa grovt tillsammans med vitlök och lime. Smaka av med salt och peppar.

Mango- och gurksalsa med basilika och mynta
½ mango
½ gurka
1 liten röd chili
några kvistar basilika, gärna thai
några kvistar mynta
1 msk olivolja
1 lime, pressad

Skala mangon och skär loss köttet från kärnan. Skär det i 0,5 cm stora tärningar. Skala gurkan, halvera den på längden två gånger och skär bort kärnorna. Tärna även gurkan fint. Dela och kärna ur chilin och finhacka den. Hacka mynta och basilika och blanda allt i en skål med olivolja och lime. Smaka av med salt och peppar.

Foto: Björn Tesch 
Tortillabröd

8 stora eller 12 mindre

5 dl vetemjöl
1 tsk salt
3 msk olivolja
1,5 dl vatten

Rör ihop salt och vetemjöl i en bunke. Häll i olja och vatten och blanda till en deg. Justera eventuellt med några extra droppar vatten; degen ska kännas mjuk och lättarbetad men inte torr. Låt vila i tio minuter. Dela degen i 8 eller 12 bitar beroende på hur stora bröd du vill göra. Kavla ut dem tunt på lätt mjölad eller oljad yta och stek dem sedan i ca 2 minuter på varje sida i en panna med nonstickbeläggning. De ska få lite färg och puffa upp sig lite. Lägg dem allt eftersom de blir klara i en lätt fuktad handduk så håller de sig varma och mjuka.

Recepten är publicerade i Icakuriren, där finns även en god citronkolapaj som man kan ha till efterrätt!

Inga kommentarer: