måndag 9 februari 2015

Okej, man FÅR hata måndagar.

Förra måndagen skrev jag ett inlägg med en superkäck rubrik om att älska måndagar. Jag bjöd förvisso på ett köttberg men det var ju kanske inte kompensation nog för den redigt förolämpade. I dag tänkte jag dämpa min måndagsentusiasm en smula och klappa er måndagshatare lite mer medhårs. Visa min respekt och min omtanke. Så att ni vet att jag verkligen förstår att måndagar inte innebär en nystart för alla; för en del är måndagar helt enkelt skit och det måste de få vara för en del. Rör Inte Min Skitmåndag. Jag fattar.

Jag ville gärna bjuda er som lider av den här veckans första dag på något gott, kände jag. Något tröstande. Jag var inne på att det skulle vara en flådig dessert men kom fram till att ni nog skulle muttra något grinigt om att ni minsann inte kan proppa i er en massa onyttigheter bara för att ni har en dålig dag den här veckan IGEN. Så då tänkte jag lite till och bestämde mig för att mitt supergoda bröd skulle vara en bra idé. Jag är riktigt dålig på att baka och bakar i stort sett aldrig bröd, men jag gjorde det här receptet för Breville (ett jobb där jag fick fota själv, superkul!) och är otroligt nöjd med det. Ingen tid på jäsning, bara att röra ihop och jag tycker att det blir fantastiskt varje gång. Väldigt gott när man är ledsen. Eller sur. Eller glad. Eller kränkt. Eller grinig. Eller trött. Eller peppad. Det är gott alla veckans dagar, helt enkelt, men ger kanske en lite bättre start på den första morgonen på veckans allra första dag. Prova nästa måndag kanske?

Grovt bröd med nötter, frön, russin och tranbär

Rosta gärna det här brödet och toppa med god, krämig brie och lite flytande honung. Då är det i stort sett omöjligt att inte se ljusare på dagen efter det.

1 bröd

4 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 dl naturell yoghurt
1 dl mörk sirap
1 dl hasselnötter, grovt hackade
1 dl solroskärnor
1 dl russin
1 dl torkade tranbär eller annan torkad frukt (grovt hackad om den är lite större)
Lite extra valfria frön att strö över brödet

Värm ugnen till 200 grader. Klä insidan av en avlång brödform med ett bakplåtspapper så att det sticker upp lite över kanterna. Blanda mjölsorterna med bikarbonat och salt i en bunke. Rör i yoghurt och sirap och blanda till en smet. Vänd ner hasselnötter, solroskärnor, russin och tranbär i smeten och häll den i formen. Jämna till lite på toppen med en sked och strö över lite extra frön. Ställ brödet i nedre delen av ugnen i 30 minuter, och sänk sedan värmen till 175 grader och grädda 30 minuter till. Låt svalna på galler. 

Inga kommentarer: