onsdag 1 oktober 2014

Härliga jäkla svamp

Här står jag i spetsklänning och väger
svamp lite spontant. 
Aaaah, svamp. Så härlig att plocka och så FRUKTANSVÄRT trist att rensa. Just nu ligger det en enorm hög trattkantareller på bordet i vardagsrummet och torkar. De har legat där i tre dygn. Jag har fortfarande inte rensat dem. En sådan fantastisk delikatess, i fult sällskap av kvistar, barr, mossa och allsköns insekter. Ähum. En vacker dag ska jag ta itu med dem. Klippa av de smutsiga och förtorkade små ändarna och kasta allt skräp. En vacker dag.

I årets Amelia Höst fick jag och bästa Lieselotte van der Meijs sprida ut oss riktigt ordentligt, både med goda småsaker att packa med på svamputflykten (spana in bilderna om ni ser tidningen - det är min man, min svärmor och mina två barn som agerar  fotomodeller!) och med tjusiga rätter att använda den plockade svampen till.

Kommer ni ihåg de där  hamburgerbröden jag var så stolt över? Det var det här jag skulle ha dem till. Världens godaste hjortburgare. Köp tidningen om du blir sugen på att se resten av recepten!

Om du inte blir sugen på den här vågar
jag påstå att du antingen är vegetarian
eller sjuk. Eller bara konstig.
Foto: Lieselotte van der Meijs
Hjortburgare med stekta trattkantareller och syltade kantareller (ur Amelia Höst 2014)

Burgarna på hjort får fint sällskap av en driva nystekta trattkantareller, långsamt smältande mozzarellaost och rönnbär vars färg lyser upp alltihop. Ren höstglamour!

4 personer

600 g hjortfärs
1 liter rensade trattkantareller (ca 200 g)
smör
4 hamburgerbröd (köpta eller hemmagjorda)
4 skivor bacon
4 tjocka skivor mozzarella
salladsblad, sköljda och torkade
rostad lök
syltade rönnbär (eller rårörda lingon)

Dela bröden och rosta dem med snittytan ner i lite olja i en panna, de ska få lagom med färg men inte brännas. Lägg upp underdelarna på tallrikar. Forma färsen till 4 burgare. Salta och peppra dem på båda sidor och stek dem runt om på ganska hög värme i smör, sänk sedan till låg värme och fortsätt stek ett par minuter på båda sidor tills burgaren är genomstekt. Lägg på mozzarellan och ställ åt sidan att vila. Dela baconskivorna och stek dem gyllene och frasiga, låt rinna av på hushållspapper. Stek svampen i fettet från baconet och eventuellt lite smör om det behövs. Salta och peppra. Lägg en generös hög nystekt svamp på underdelarna av bröden, fortsätt med salladsskivor, osttäckta hjortburgare, baconskivor, rostad lök och rönnbär. Fäst ovandelen av bröden som kronor på verket med en grillpinne.

Syltade rönnbär:
 1 liter frostbitna rönnbär, sköljda och rensade
7,5 dl socker
2 dl vatten (eller 1,5 dl om du vill smaksätta med konjak)
0,5 dl konjak (kan uteslutas)

Koka upp socker och vatten till en lag i en kastrull eller gryta. Allt socker ska lösas upp. Lägg i bären och låt dem sjuda i 15-20 minuter tills rönnbären inte längre ligger och flyter på ytan utan simmar runt i hela lagen. Skaka grytan då och då under tiden – rör inte, då kan bären lätt gå sönder. Ta av kastrullen från värmen och skumma av ytan lite. Rör försiktigt i konjaken. Häll upp rönnbären i varma, väl rengjorda burkar och förslut. 

4 kommentarer:

Matarkivet sa...

Snyggt!

Helt plötsligt blev jag väldigt tacksam för att min snälla mor rensar och torkar/förväller svamp åt mig som jag bara plockar ner i resväskan. Men gott är det åtminstone så även om det är trist så är det iaf värt besväret.

Pytte/Eleonora sa...

Matarkivet - du har en väldigt fin mamma, hoppas att hon får mycket kärlek tillbaka för jobbet!

Minnelli sa...

Plocka trattisarna med sax redan i skogen så är över halva rensningen redan gjord. Bara att dela stora exemplar. Mycket bättre!

Pytte/Eleonora sa...

Minnelli - det gör jag förstås alltid - i teorin. I verkligheten är jag alldeles för lat och sliter upp dem i stora, jordiga klungor. Gräsligt, jag vet.